särkullbarn och påkalla jämkning av testamente

Hej. Vad ska jag som särkullbarn tänka på i samband med min fars död. Min far har varit omgift i dryga 60 år och har i det äktenskapet 4 barn. Hans maka lever fortfarande. Vilka uppgifter måste jag tänka på att få del av vid bouppteckningen? Jag vet inte om det finns testamente eller äktenskapsförord. Är det någon reglerad tid inom vilken jag måste agera för att få rätt till min del?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret berör arv och testamente och då hittar vi svaret på din fråga i ärvdabalken (ÄrvdB), se https://lagen.nu/1958:637 .

Som särkullbarn har du en rätt att ta del av arvet efter din far direkt vid hans bortgång enligt 3:1 ÄrvdB. Det viktigaste du ska tänka på är att påkalla jämkning av ett potentiellt testamente inom 6 månader från att du delgetts testamentet enligt 14:4 ÄrvdB och 7:3 ÄrvdB.

I övrigt rekommenderar jag dig att kontakta en riktig jurist med dina mer specifika och detaljerade frågor.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare