Särkullbarn och orubbat bo

Hej Jag och min nuvarande fru har inga gemensamma barn. Hon har ett och jag två vuxna barn sedan tidigare äketenskap.

Kan vi på något sätt skriva ett testamente så att den av oss som överlever den andre kan sitta i "orubbat bo", och att särkullbarnen inte kan få ut sin laglott förrän efter att även den andre av oss avlidit.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), här. Om den som avlider var gift kommer dennes kvarlåtenskap som huvudregel att gå till den efterlevande maken/makan med fri förfoganderätt enligt ÄB 3 kap. 1 §, se här. Med andra ord innebär detta att den efterlevande maken/makan har rätt att sitta kvar i så kallat "orubbat bo" fram till sin egen död.

I ert fall har både du och din maka särkullbarn. När det gäller särkullbarn görs ett undantag från vad som står här ovan genom att ett särkullbarn alltid har rätt att få ut sin arvslott direkt när hans/hennes förälder avlider enligt ÄB 3 kap. 1 §. Om särkullbarnet efter den först avlidne maken/makan dock väljer att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken/makan så kan denne sitta kvar i orubbat bo. Särkullbarnet får då i stället ut sitt arv när den efterlevande maken/makan dör, se ÄB 3 kap. 9 § här

Genom att upprätta ett testamente kan ni dock testamentera bort halva särkullbarnens respektive arvslott, men det går inte att inskränka särkullbarnens rätt till laglott genom testamente eftersom de alltid har rätt att få ut sin laglott. För att få ut sin laglott måste särkullbarnet begära att testamentet ska jämkas inom 6 månader från det att han/hon delgivits testamentet (se ÄB 7 kap. § 1 och 3, här).

Sammanfattningsvis kan ni inte genom att upprätta ett testamente föreskriva att era respektive särkullbarn inte ska få ut sin del av arvet förrän ni båda avlidit, eftersom särkullbarn ändå har rätt att få ut sin laglott om de begär det. Om ett särkullbarn däremot själv väljer att avstå sitt arv efter sin förälder som avlider först till förmån för den efterlevande maken/makan (styvföräldern) kommer han/hon dock inte att få ut sitt arv förrän även den efterlevande maken/makan avlider. Genom ett testamente kan ni emellertid begränsa särkullbarnens arv till att i stället gälla hälften av arvslotten som han/hon skulle ha fått om inget testamente upprättas, det vill säga laglotten.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare