Särkullbarn och efterarvsrätt

Hej!

Ännu en fråga angående särkullebarn. Anta att X och Y är gifta. Inga barn tillsammans. X har ett barn sedan tidigare. X går bort. Vad händer nu med arvet? Såvitt det är känt så finns inget testamente eller äktenskapsförord. Hur delas det emellan Y och bröstarvingen till X?

Jag är mest nyfiken på:

Hus

Bilar

Privata och gemensamma konton

Diverse föremål såsom snöslunga, skoter osv..

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det första som sker är att bodelning mellan X och Y ska genomföras enligt Äktenskapsbalken 9 kap 1 §. Typiskt sett sker då en hälftendelning av den egendom som utgör giftorättsgods. Vad som utgör giftorättsgods framgår av 7 kap 1-2 §§. Den del som då tillfaller X kommer att delas på hälften, där Xs bröstarvinge får hälften och Y får hälften. Denna del, som Y får utöver sin hälftenandel av giftorättsgodset har sedan X efterarvsrätt i.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare