Särkullbarn och arv

Hej,

Min far gick bort för ett par år sedan och vi är tre syskon, min fars fru har två egna barn.

Vi valde att inte ta ut vårt arv direkt, nu har även vår fars fru gått bort.

Hur fördelas arvet när det är tre arvstagare i ena släkten och två i den andra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid besvarandet av din fråga utgår jag ifrån att det inte fanns något testamente som reglerade fördelningen av er fars kvarlåtenskap vid hans frånfälle.

Vid den ena makens död ärver den efterlevande maken som huvudregel all kvarlåtenskap, 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Barn som endast den avlidne maken är förälder till, s.k. särkullbarn, har dock rätt att få ut sitt arv direkt vid den första makens död enligt (3 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn kan dock välja att avstå från sin lagstadgade rätt att direkt ta ut sitt arv efter sin avlidna förälder till förmån för den efterlevande maken (jfr 3 kap. 9 ÄB). Det är viktigt att påpeka att särkullbarnet inte definitivt avstår från sitt arv, utan endast skjuter det på framtiden. Konsekvensen av detta är att särkullbarnet har rätt att få ut en andel som motsvarar det denne avstod, så kallat "efterarv", när även den efterlevande maken har gått bort. Utifrån det du beskriver i din fråga verkar det som att ni har gjort på detta sätt.

Den efterlevande maken ärver särkullbarnens arv med "fri förfoganderätt", vilket innebär att denne i princip kan göra vad den vill med arvet förutom att testamentera eller ge bort det. Storleken på efterarvet kan bäst beskrivas som en kvotdel i den efterlevandes framtida förmögenhetsmassa och inte en bestämd summa. Eftersom storleken på efterarvet beror på hur den efterlevande maken förvaltar sin förmögenhet kan alltså särkullbarnet riskera att få ut mindre i arv än om denne hade tagit ut arvet direkt, men det finns förstås även en chans att få ut mer.

När den efterlevande maken sedan dör har särkullbarn som avstått sitt arv alltså rätt till efterarv från den först avlidne maken. Nu när er fars fru har gått bort har du och dina syskon alltså rätt till efterarv efter er far. Er fars frus särkullbarn kan inte göra några anspråk på ert efterarv. Er efterarvsrätt motsvarar andelen som er fars frus arv från er far, utgjorde i relation till hennes totala förmögenhetsmassa vid er fars död. Denna kvotdel av allt som er fars fru ägde vid sin död bestämmer ert arvs storlek.

Det som återstår av er fars frus kvarlåtenskap sedan ni 3 syskon har fått ut ert arv efter er far ska som utgångspunkt delas lika mellan hennes bröstarvingar (under förutsättningar att er fars fru inte har skrivit något testamente som i så fall kan påverka arvsrätten).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare