Särkullbarn och arv

Hej! Min frus mor har precis avlidit och min frus Far avled för många år sedan Min frus mor träffade en annan man och gifte sig med honom och fick ett barn tillsammans som i dag är ca 27 år min fru har en syster också.Alltså båda föräldrar är avlidna vi har inte haft någon kontakt med Moren eller hennes nya man de sista 16 åren vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att din fråga handlar om huruvida din fru är berättigad arv efter modern trots att de inte haft kontakt med modern och hennes "nya" familj på 16 år. Svaret på den frågan är ja. Din fru har dels rätt till arv efter modern och dels rätt till eventuellt efterarv efter sin far. Regler om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller arvet efter modern har din fru arvsrätt i egenskap av bröstarvinge enligt 2 kap. 1 § ÄB (HÄR). Här gäller att varje bröstarvinge (eller avkomling till bröstarvinge) har rätt att ta lika stor del av arvet. Detta innebär att din frus mors barn alla ska få lika andel av hennes arv (så till vida att inte annat är testamenterat). Din fru har dock alltid rätt att få ut sin laglott, se 7 kap. 1 § ÄB (HÄR). En bröstarvinge kan ibland behöva "vänta" med att få sitt arv på grund av efterlevande makes arvsrätt. Detta gäller dock inte din fru (om hon inte frivilligt väljer att skjuta upp sitt arv) då hon är särkullbarn. Ett särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt, se 3 kap. 1 § ÄB (HÄR).

Avseende efterarvet efter din frus far har din fru rätt att få ut det arv som hennes far lämnade efter sig, men som hamnade i hennes mors ägo i enlighet med efterlevande makes arvsrätt (3 kap. 1 § ÄB). Bröstarvinges (till den först avlidna maken, dvs. din frus far) arvsrätt framgår av 3 kap. 2 § ÄB (HÄR). Storleken på efterarvet vilket din fru är berättigad till motsvarar andelen som hennes mor ärvde av hennes far i relation till hennes mors totala förmögenhetsmassa vid hans död. Om din frus mor t.ex. ärvde 100 000 kr av din frus far och hennes totala förmögenhetsmassa vid hans död var 200 000 kr skulle formeln bli följande: 100 000/(100 000 + 200 000) = 1/3. Din frus berättigade andel i hennes mors förmögenhetsmassa skulle därmed bli 1/3 av hennes totala tillgångar. Denna 1/3 skulle alltså inte behöva delas med din frus mors och hennes mans gemensamma barn. Resterande 2/3 av din frus mors tillgångar skulle därefter delas lika mellan hennes bröstarvingar, dvs. din fru och din frus mors barn i anledning av det nya äktenskapet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare