Särkullbarn har rätt till arv före efterlevande make

Hej! Min pappa har nyligen gått bort. För några år sedan gifte han sig med sin sambo (som alltså inte är min mamma). Vad jag förstått enligt pappas maka, numera änka, kommer hon att sitta kvar i orubbat bo. Jag kan bara få ut min laglott när hon gått bort, då hon skrivit att jag får ärva henne. Pappas maka är mycket yngre än pappa o har dessutom tre egna barn. Är det verkligen möjligt att skriva avtal el testamentera bort ett barns arvslott? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Efterlevande makes arvsrätt
Enligt ärvdabalken har din pappas fru arvsrätt efter honom eftersom de var gifta. Som huvudregel ska den efterlevande maken ärva allt efter den avlidne maken, barnen får sedan ut sitt arv efter den efterlevande makens (din fars frus) död.

Särkullbarns arvsrätt
Eftersom du inte är barn till din pappas fru (du är ett så kallat särkullbarn) omfattas hennes arvsrätt dock inte av din arvslott. Om du är ensamt barn efter din far har du rätt att ärva 100% efter honom, det är din arvslott. Jag kan inte utläsa ur din fråga ifall det fanns något testamente mellan din far och din fars fru, om din far tillskrivit sin fru egendom i ett testamente går det före din arvslott. Du kommer dock alltid ha rätt till din laglott. Den utgörs av hälften av din arvslott, alltså 50%.

Din fars frus resonemang är felaktigt
Din fars fru har alltså fel i att du endast kan få ut din laglott när hon dör. Du har visserligen möjligheten att avstå från ditt arv nu i förmån för henne och sedan få ut den andel hon ärvt av din far när hon går bort. Det kallas att du kan få efterarv efter din far. Men det är inget du behöver göra utan du kan få ditt arv efter din far nu.

Sammanfattning
Du har alltid rätt att få ut ditt arv direkt efter din far, eftersom du inte är barn till din fars fru. Möjligtvis har du dock endast rätt till din laglott (50% av din arvslott), detta beror på ifall din far skrivit något testamente där han ger egendom till sin fru eller inte.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare