Särkullbarn ärver fastighet

Hej !

Jag är särkullbarn till min far som var gift och det finns inga gemensamma barn. Deras fastighet ägdes 50/50 där efterlevande makas del var en gåva som enskild egendom och min far har köpt andra delen och har lån på den. Således bör jag ärva halva min pappas del dvs 25% och halva lånet. Två frågor. 1) Måste bostadslånet lösas om det finns andra tillgångar som täcker eller kan man överta dessa ? 2) Måste jag gå med på att samäga fastigheten för att inte förverka mitt arv om vi inte kommer överens ? Efterlevande make vill att jag ska äga denna för att dela ansvaret för fastigheten som hon bott i även om hon tänkt sälja omgående. För mig är det bara onödigt krångel rent administrativt och praktiskt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det första som, rent juridiskt, händer när en gift person avlider är att äktenskapet upplöses och en bodelning ska ske. I bodelningen görs först en avräkning för skulderna innan arvet fördelas på lotter. Om det därefter finns något överskottet så fördelas detta på arvingar antingen enligt testamente eller enligt den legalas arvsordningen.

Så för att svara på din första fråga så måste skulderna täckas men det är inte nödvändigt attdessa täcks med någon särskilda egendom om det inte finns någon bestämmelse om detta i skuldebrevet.

Om du sedan får en del i en fastighet på din lott så kan du inte kräva att övriga ägare ska sälja fastigheten innan du tar del av ägandet för att undgå ansvar utan då får du istället ta över den andel du fått genom arv och därefter kräva en försäljning genom reglerna i samäganderättslagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen

Robert LindströmRådgivare