FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2015

Sannolikheten för åtal

Hej

Vi går genom ett utredning av socialen just nu men mamman har påstått att jag har misshandlade ett förra flickvän och hon gick till kvinnojour och att jag har ett tidigare alkohol problem, detta har hon påstått tidigare 3 gånger i både rättegången och till socialen i oro anmälning och den har varit utred och visas vara inte sant allt finns nerskrivet pga hon har berättade den till ett socialsekreterare i ett förundersökning, anledning att gjord detta ar att hon hoppas att socialen skulle göra ett snabb åtgärd och ta mitt son från mig, har polisanmält detta efter råd från socialen att anmäla henne, hur sannolikt ar detta att hon blir åtalat? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är tyvärr i princip omöjligt att svara på hur sannolikt det är utan att veta alla omständigheter. Ifall de från socialen har rått dig att anmäla så kanske de som har en större inblick tror att det kan leda till åtal. Dock bör påpekas att de flesta anmälningarna som görs till polisen inte leder till åtal.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare