FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/09/2015

Samtycke vid styvbarnsadoption

Hej! Finns det någon gräns hur länge man måste varit gift för att adoptera min sambos barn? Sen undrar jag också hur mycket den biologiska pappan har att säga till om. Typ att han sagt att han ej vill ha något umgänge med sina barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna för adoption står i 4 kapitlet Föräldrabalken. Det sägs inget om hur länge man måste vara gift för att få adoptera sin makes barn. Men gift skall man enligt reglerna vara, 4 kapitlet 4 § FB.

Ett av kraven för att få adoptera är att, om barnet i frågan är under 18 år, så måste föräldrarna samtycka till adoptionen. Detta framgår av 4 kapitlet 5a § FB. Detta innebär att den biologiska pappan måste godkänna att hans barn adopteras bort. Det finns dock undantag från den regeln och det är om pappan i fråga inte har vårdnaden av barnet. I detta fall så har han ingen juridisk rätt att hindra en adoption om rätten anser att den skall få ske. Man skall dock undersöka vad han tycker, och värdet av att ha familjerättsliga band till den ursprungliga föräldern kan i vissa situationer anses ha stor betydelse.

Jag hoppas detta ger svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare