Samtycke vid överlåtelse av egendom, särkullbarns rätt till arv och bodelning

Jag är gift sedan 40 år med en man som har två egna barn. Vi har inga gemensamma barn. Nu vill min man ge bort våra två fastigheter till sina barn. Vad händer med mig om min man går bort före mig? Har jag giftorätt och kan han i så fall ge bort allt? Min man säger att det går att skriva avtal med barnen ang min del, men det här känns oroligt eftersom jag har dåliga erfarenheter när det gäller arv. Jag begär "bara" att jag - om det värsta händer" får ett drägligt boende och är inte ute efter pengar. Naturligtvis ska hans barn ha vad de är berättigade till, men jag måste också få en bra tillvaro.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga! Det som händer om din make går bort före dig är först och främst att era egendomar ska delas upp. Den del som är giftorättsgods, vilket är all egendom där inget annat är särskilt stadgat, ska delas lika mellan er enligt lag, se https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1. Således kommer era fastigheter att ingå i bodelningen (om de inte är enskild egendom till någon av er). Du har då rätt till hälften av dessa. Dessutom måste din make ha ditt godkännande innan han ger bort egendom som är giftorättsgods, se https://lagen.nu/1987:230#K7P5S1.
Svaret på din första fråga är alltså att din make inte kan ge bort allt, för det första har du rätt till hälften av fastigheterna, eller i alla fall värdet av hälften, och för det andra måste samtycke finnas från dig om din make överlåter fastigheterna.

Gällande avtalet om arv så ärver särkullbarn, alltså icke gemensamma barn, allt om dennes förälder dör först. Med allt menas då den egendom som tillfallit den avlidne efter en bodelning. Det särkullbarnen kan göra är att avstå från detta arv och vänta tills efterlevande maken dör enligt lag, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1. Alltså kan det vara så att din make menar att du och hans barn ska avtala om att de ska avstå sin del av arvet och få detta i efterarv när du avlider.

Sammanfattningsvis så kommer du alltid ha rätt till hälften av er egendom som är giftorättsgods men du har inte alltid rätt till att ärva allt när det finns särkullbarn. Du bör därför inte kunna stå helt utan något på grund av den del du har rätt till i bodelningen och själva överlåtelsen måste du även godkänna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare