FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2021

Samtycke vid digitalt presentkort

Krävs samtycke för att skicka e-post till en privatperson, där e-postet i fråga förmedlar ett digital presentkort till mottagaren? (digitala kortet skickat av en bekant till mottagaren via en digital tjänst)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att skicka ett digitalt presentkort till någon är i princip samma sak som att ge någon en gåva. Det krävs inte något samtycke för att ge någon en gåva, vare sig det är fysiska gåvor eller digitala som presentkortet i fråga. Du behöver således inte mottagarens samtycke.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare