FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/06/2015

Samtycke / medgivande till försäljning av bostad

Jag skilde mig från min exman för fem år sedan och då hade vi en prövotid på sex månader eftersom vi har gemensamma barn. Under prövotiden förvärvade vi varsin ny bostad, sålde den gamla och gjorde bouppdelning. Nu ska min exman sälja sin nya bostad som han står som ensam ägare till. Mäklaren menar att jag måste skriva under ett medgivande om att exmaken kan sälja sin bostad, eftersom vi ju fortfarande var gifta då han köpte den. Vad innebär detta medgivande rent juridiskt? Blir jag betalningsskyldig till eventuell vinstskatt på hans sålda bostad? Får jag ta del av en eventuell vinst?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Efter att bouppdelning skett äger du och din man var för sig den egendom som tilldelats er genom bodelningen. Förutsatt att ni inte står som samägare på exmannens nya bostad är den hans egendom och du har inte rätt till att ta del av eventuell vinst och kan inte heller bli betalningsskyldig till eventuell vinstskatt.

Att skriva under ett medgivande krävs i vissa fall när man är gifta. Detta kallas samtycke och regleras i 7 kap. Äktenskapsbalken som du hittar HÄR. Även i vissa fall utöver vad lagen anger kräver banker och mäklare att man ska skriva under ett samtycke till försäljning. Detta samtycke har ingeting med äganderätten att göra (utöver en viss inskränkning i ägarens överlåtelserätt). Reglerna om samtycke finns till som skydd för att en make inte ska bli lämnad utan bostad eller bohag. Att mäklare och banker kan kräva ett samtycke/medgivande är oftast för att vara säkra på att en eventuell försäljning går igenom utan hinder. Du kommer med andra ord inte att överta någon äganderätt eller binda upp dig till några andra åtaganden än att samtycka till att fastigheten överlåts av din exman, genom att skriva under ett medgivande.

Jag hoppas att jag lyckades förklara tydligt och att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du undrar något mer.

Joakim WahlgrenRådgivare