FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2019

sammanlagda straffet för stöld av normalgraden, ringa narkotikabrott och rattfylla

hej.

Det har hänt något fruktansvärt med mig. Jag och en kompis shoppde i en galleria, men började istället snatta, det var en liten kick och något vi tyckte va spännande (jag vet helt patetiskt).

Slutade med att vi snattade sammanlagt för 2800kr, och blev tagna av väktare. Polisen blev tillkallad och sedan frågade de mig om jag brukar narkotika, jag svarade tvärt nej eftersom jag inte rört cannabis på månader.

Men sedan kom jag på mig själv om att jag hade tagit ett par bloss DAGEN INNAN detta med en kompis (för första gången på väldigt väldigt länge) pga jag hade lite ångest.

När det sedan framgick att jag tagit bil till gallerian och jag förmodligen har THC kvar i kroppen (fast jag inte var hög över huvud taget eftersom det gått över ett dygn sedan blosset) så kommer jag nu som det ser ut bli straffad för stöld, narkotika bruk och rattfylleri. Jag är helt ostraffad tidigare och det här kom som en chock. Hela mitt liv har vänts upp och ner, det här känns så fruktansvärt illa!

Snälla hjälp mig, vad kommer ske nu? Rättegång väntar givetvis, men hur kommer straffet se ut? Behöver all information jag kan få. Har panik över det här.

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga, så kommer jag kort gå igenom de olika sakerna som du står åtalad för. Jag förutsätter här att du är över 21 år.

Vad är straffet för stöld av normalgraden?
Straffet för stöld av normalgraden (vilket är ditt fall eftersom det rör sig om 2800 kr) är straffet fängelse i lägst 14 dagar och högst två år (Brottsbalken 8 kap. 1 §).

Vad är straffet för ringa narkotika?
Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i lägst 14 dagar och sex månader. (se2§ NSL )

Vad är straffet för rattfylla?
Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader. (se trafikbrottslagen 4 §)

Vad blir straffet när man döms för flera brott samtidigt och hur blir det för dig?
När någon döms för flera brott samtidigt är huvudregeln att rätten ska döma till en gemensam påföljd för brotten (Brottsbalken 30 kap. 3 §). För att böter ska kunna dömas som gemensamt straff måste böter finnas med i straffskalan på var och ett av brotten. (Brottsbalken 25 kap. 5 §)

I ditt fall kommer böter inte bli aktuellt då böter inte kan följa på var och ett av brotten.Däremot får fängelse användas som gemensamt straff för flera brott om fängelse kan följa på något av brotten, något som blir aktuellt i ditt fall. (Brottsbalken 26 kap. 2 §).

Av samma paragraf framgår även att det gemensamma fängelsestraffet inte får vara längre än de högsta straffen sammanlagda med varandra eller 18 år. Det gemensamma fängelsestraffet får inte heller vara längre än det svåraste straffet med mer än ett år om det svåraste straffet är kortare än fängelse fyra år, två år om det svåraste straffet är fängelse fyra år eller längre men inte uppgår till fängelse i åtta år, eller fyra år om det svåraste straffet är fängelse i åtta år eller längre. Det gemensamma fängelsestraffet får inte heller vara lägre än det brott som har högst straffminimum.

Det gemensamma straffet för dig får alltså inte överstiga 3 år ( 2 år + 6 månader + 6 månader). Det lägsta straffet för dig får inte underskrida fängelse på 6 månader.

Den specifika längden på straffet (men det måste fortfarande hålla sig inom ramen på minst 6 månader och högst 3 år) kommer variera beroende på en rad olika omständigheter, såsom ex. försvårande och förmildrande omständigheter.Förmildrande omständigheter, kan vara att du aldrig gjort dig skyldig till brott innan.

Det ska även uppmärksammas att det föreligger en presumtion mot fängelse i Sverige, och att man så långt som möjligt försöker undvika fängelse som en påföljd. (se Brottsbalken 30 kap. 4 § ). Andra påföljder som kan bli tillämpliga istället är villkorlig dom, skyddstillsyn eller överlämnande till särskild vård (se brottsbalken 27–31 kap).

Exakt vad domstolen skulle komma fram till är svårt att svara på, eftersom jag inte har tillräckligt mycket underlag för bedömningen. Men förmodligen så kan villkorlig dom bli tillämplig istället.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare