Samlingsverk av bilder

Hej!

Jag jobbar på en reklambyrå som tar fram kreativt marknadsföringsmaterial för ett stort globalt varumärke. I en av våra idéer har vi tänkt att göra ett bildcollage, där vi använder många små utsnitt av andra verk. Det kan vara bilder från andra fotografer, eller konstnärer. Det kommer bara vara mindre, starkt beskurna delar av ursprungsverken, som sedan sätts ihop till ett större collage, och där vi lägger in t.ex. vår klients produkt ovanpå. Detta nya verk är sedan tänkt att användas i vår kunds marknadsföring (globalt).

Får man göra detta utan att först kontakta alla olika upphovsmän till de ursprungliga verk varifrån vi "lånar" fragment till collaget? Jag har läst §4-5 i upphovsrättslagen, men har svårt att tolka vad det egentligen betyder. Vi använder ju inga "hela" bilder, utan endast en mängd olika beskurna fragment från andras verk som sedan i sin tur skapar ett helt nytt verk.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

Precis som du säger är upphovsrättslagen (URL) tillämplig. Huvudregeln vid all användning av foton och bilder som innebär exemplarframställning eller att bilden tillgängliggörs för allmänheten är att tillstånd behövs. Om collaget publiceras kan det alltså vara nödvändigt att inhämta tillstånd. Avgörande är hur pass framträdande de ingående bildelementen är i förhållande till collaget i stort. De enskilda bilderna får inte framträda så att collaget i sin helhet inte framstår som ett nytt och självständigt verk. Det får med andra ord inte vara fråga om en bearbetning av de bilder man använt. För att collaget ska kunna publiceras utan tillstånd krävs att det är att betrakta som ett nytt och självständigt verk som har skapats i fri anslutning till de ingående.

Det är således svårt för mig som inte har sett collaget att avgöra huruvida det kan strida mot upphovsrätten eller ej. Det säkraste för er del är att ni vänder er till upphovsmännen och ber om tillstånd, annars kan det stå er dyrt ifall ni bryter mot upphovsrätten.

Mvh,

Filip BraunRådgivare