Sambos rätt att återta samboegendom efter bodelningsavtal

Hej,

Jag och min sambo separerade för en tid sedan efter att det uppdagats att hon varit otrogen, och vi lämnade in bodelningen den [datum]. Vi fick hjälp av bankens jurist med värdering så Jag köpte ut henne och hon fick 250' så nu är jag ensam ägare av huset, och hon sade då att hon inte ville ha något i huset gällande möbler osv.

Hon jobbar på annan ort och bor i en lägenhet ordnad av hennes jobb så hon har inte skaffat sig något eget boende. Då och då har hon kommit hem till mig för att hälsa på gamla kompisar och våra barn som bor i närheten och jag har låtit henne sova över i gästrummet.

I Bodelningsavtalet så står det att vi ska komma överens om allt lösöre. Då hon inte velat hämta sina saker så har jag så har jag förvarat dem i garaget i väntan på att hon ska hämta dem..

Sedan en tid har har träffat en ny kvinna och för en tid sedan berättade jag det för mitt ex så att hon inte skulle dyka upp och ställa till en scen vilket inte var ovanligt att det kunde hända.

Då vände allt, hon hade tänkt dyka upp och ge mig en present, en resa som hon köpt åt oss två. Senare kom ett mail där hon påstår att jag lurat henne och att hon inte vill ha saker från hemmet för att hon trodde att vi skulle bli tillsammans igen. Så nu vill hon ha alla saker som hon säger att hon köpt som tex flera möbler och annat...

Nu till min fråga, har hon rätt att göra så här och måste jag lämna ifrån mig sakerna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur detta problem ska lösas är i grunden en fråga om hur man ska tolka det bodelningsavtal som ni har gjort. Ni verkar ha kommit överens om att hon inte velat ha något av egendomen i huset. Dock tolkar jag din beskrivning som att bodelningsavtalet endast säger att ni ska komma överens om vad som ska göras med alla lösören i huset. Det är svårt att säga då om du med stöd av den muntliga överenskommelsen kan bevisa att ni har ett avtal om att hon avsagt sig sin rätt till egendomen. I det fallet det skulle utgöra en bindande överenskommelse skulle den också vara svår att bevisa. Därför borde man kanske inte se er muntliga överenskommelse som något bindande. Ytterst borde därför bodelningsavtalet vara det som du kan stödja dig emot.

Med det sagt innebär detta dock inte att hon kan lägga anspråk på saker som finns i huset. Enligt 6 § sambolagen utgör bohag (möbler, hushållsmaskiner bland annat), som införskaffats till den gemensamma bostaden för gemensamt bruk, samboegendom. Detta innebär att hon inte har någon bättre rätt till dem för att just hon har köpt dem. I så fall borde han ha bett om att separera dem vid bodelningen. Hon kan därför inte med stöd av att hon har köpt dem kräva att du ska ge dem till henne. Av bodelningsavtalet framgår att ni ska komma överens om lösören i huset. Detta tolkar jag som att den ena utan den andras samtycke inte kan kräva samboegendomen. Hon borde därför inte kunna egendomen utan ditt samtycke. Därför har hon nog egentligen ingen rätt att kräva att du överlämnar saker till henne.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare