Samboegendom och bodelning enligt Sambolagen

Hej Lawline! Antag att man som sambo har ett gemensamt konto (två kontoinnehavare) med två tillhörande bankkort. Till det gemensamma kontot sätter man in olika summor för att köpa tex en möbel. Spelar det någon roll vilket av korten som användes vid köpet vid en ev bodelning? Om det inte spelar någon roll, är fördelningen 50/50 eller utgår man från hur mycket som sattes in på kontot? Väl mött! Mvh Blivande sambor

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (2003:376), härefter förkortad SamboL.

Vad utgör samboegendom?

Definitionen av samboegendom hittas i 3 § SamboL. Sambors gemensamma bostad och bohag, utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Undantaget från samboegendom är enskild egendom och egendom som man har avtalat inte ska ingå i en eventuell bodelning. Definitionen av sambors gemensamma bohag hittas i 6 § SamboL och omfattar möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Det som uteslutande används för den ena sambons bruk är dock inte samboegendom. Egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål är enligt 7 § SamboL inte heller samboegendom.

Det huvudsakliga i definitionen är att egendomen ska ha förvärvats för gemensam användning. Vem som gjort själva inköpet, eller vem som bidragit till vilken del i det, är inte avgörande för att något ska klassificeras som samboegendom, utan det avgörande är om syftet med inköpet är att det ska användas gemensamt i hemmet.

Bodelning

Av 8 § SamboL framgår att en bodelning mellan sambor sker i samband med att ett samboförhållande upplöses på annat sätt än genom äktenskap, om någon av samborna begär det. Vid en bodelning beräknas först enligt 12 § SamboL vad som utgör samboegendom. Sedan görs enligt 13 § SamboL avdrag för eventuella skulder som hänför sig till samboegendomen. Det som återstår ska enligt 14 § SamboL läggas samman och sedan som huvudregel delas lika mellan samborna.

Huvudregeln vid en bodelning enligt 14 § SamboL är alltså att man delar 50-50. Det går dock att göra en annan fördelning enligt 15 § SamboL i den mån det med hänsyn till förhållandets längd, sambornas ekonomiska förhållanden eller övriga omständigheter är oskäligt (olämpligt) att en sambo ska behöva lämna så mycket egendom eller pengar till den andre.

Samboegendomen fördelas mellan samborna enligt 16 § SamboL. En sambo har dock enligt 17 § SamboL rätt att i stället för att lämna egendom till den andra sambon betala motsvarande belopp i pengar.

Lycka till med sambolivet och bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare