Sambo ta med laddbox vid flytt?

Hej! Jag äger en fastighet där min sambo installerat el laddboxen till bilen. Han har betalat laddboxen men bidraget är sökt på min fastighet. Boxen är fast monterad i garaget. Har han rätt att plocka ner laddboxen när han flyttar ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När två sambor bor tillsammans delar man ofta på olika saker och när det kommer till vad som är den ena eller andras har lagen vissa bestämmelser.

Sambor delas viss egendom, den gemensamma bostaden och annat bohag, om dessa inskaffats för gemensam användning enligt sambolagens 3 §. Laddboxen skulle rimligen räknas som bohag, vilket generellt är saker för hemmet, så en laddbox för bilen är rimligen det, ifall de är för det gemensamma hemmet. Detta följer av sambolagen 6§. Dock är det inte gemensam egendom om den används uteslutande av ena sambon.

Dock kan det finnas undantag, exempelvis ifall sambon fått egendomen i gåva, testamente eller liknande med ett villkor att det utgör enskild egendom. Detta följer av 4 § i sambolagen.

Så om laddboxen därför är gemensam egendom är det inte så enkelt att man kan plocka ner den vid flytt. Den gemensamma egendomen skall nämligen fördelas lika mellan samborna när ett samboförhållande upphör, enligt 8§ sambolagen. Dock kan man avtala specifikt om hur bodelningen skall göras genom ett samboavtal, så man kan bestämma att laddboxen skall tillhöra den ena eller den andra, enligt 9 § sambolagen.

Uppdelningen görs så att det ska bli så jämt fördelat som möjligt. Specifik egendom tillfaller den som bäst behöver den och då avräknas deras värde från ens halva, dock måste ett övertagande anses skäligt. Detta följer av 16 § sambolagen. Så om sambon betalade för den, men säg du har kvar bostaden och kanske behöver använda den mer, är det skäligt att du får laddboxen och din sambo får något annat istället.

Sammanfattningsvis är det så att laddboxen antagligen ses som gemensam egendom avsedd för det gemensamma hemmet och för gemensamt bruk. Därmed vid upphörande av samboförhållandet kan det vara svårt att förutse vem som får vad. Det kan vara den som betalade för saken, eller den som behöver den mest. Men om det är en viktig fråga du vill få löst, går det att skriva ett samboavtal och bestämma vem som skall få den.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare