Samägande av bostadsrätt

Hej!

Jag äger en bostadsrätt, jag är sambo, har varit det hela tiden som vi hat bott här. Anledningen till att jag själv äger bostadsrätten är att då vi köpte den hade min sambo ekonomiska problem. Dessa är nu lösta och vi vill att han ska äga hälften av bostaden. Man kan skriva gåvobrev, men detta medför en avgift på ca 1500. Kan vi på något sätt göra detta gratis? Skriva något oss emellan? Hur blir det om vi gifter oss?

Vi har båda barn sedan tidigare, så vi vill lösa detta så inte våra barn behöver bråka om detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni vill äga bostadsrätten tillsammans, skulle jag föreslå att ni upprättar ett samägaravtal. Med hjälp av ett samägaravtal, kommer ni båda stå som ägare till bostaden. Sådan avtal finns dels att hitta på nätet, dels erbjuder Lawline en avtalstjänst som hjälper er att upprätta ett samägaravtal till ett fast pris.

Om ni inte upprättar ett samägaravtal/gåvobrev och ni gifter er, kommer bostadsrätten fortfarande stå på ditt namn. Men i och med att bostadsrätten används för ert gemensamma bruk, kommer bostadsrätten att ingå i ert gemensamma giftorättsgods och delas lika mycket vid en eventuell bodelning (se Äktenskapsbalken 7:1). Detta gäller även vid ert nuvarande samboförhållande. Förutsättningen är dock att ni inte har särskilda samboavtal eller upprättar särskilda äktenskapsförord/övriga avtal som reglerar att bostadsrätten är din eller din sambos enskilda egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga! Behöver du vidare hjälp, är du välkommen att höra av dig igen. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare