Säljarens rätt till ränta vid dröjsmål med betalning

Min partner har köpt ett hus. Avtal är skrivet och handpenning är betalt. I avtalet står det att betalning ska ske 2maj. Men pågrund av att han väntar in betalning från ett sålt hus som kommer in 27april. Och det är stängda bankdagar här emellan, så kommer banken ta 10dagar på sig att betala. Säljaren och han kom överrens om att han ska betala 1000kr för fördröjningen. Men nu säger säljaren att han vill ha mer i kompensation.. vad har säljaren rätt att kräva?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller vid köp av fast egendom regleras i jordabalken 4 kap. Enligt 25 § har säljaren vid dröjsmål med betalning rätt att kräva ränta enligt räntelagen eller, om det föreskrivits i köpekontraktet, rätt att häva köpet.

Dröjsmålsräntan är om inget annat avtalats referensräntan + 8 procentenheter, vilket idag innebär en dröjsmålsränta på 7,5 % per år. Eftersom ni har avtalat om en dröjsmålsränta på 1000 kr, är det dock den ränta som ska gälla. Säljaren har ingen rätt att kräva ytterligare ränta efter detta, så länge betalningen inte försenas ytterligare.

Lawline RådgivareRådgivare