FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal24/06/2018

Säljarens möjlighet att häva fastighetsköp vid betalningsdröjsmål

Vi har sålt en privatfastighet, skrivit kontrakt m bl.a. krav på handpenning visst datum. Köparen har ej betalat i tid och t o m skickat en fejkad print på en betalning som aldrig genomfördes.

Vi vill inte göra affär med den personen och häva köpet. Köparen återkommer inte vid våra kontaktförsök. Kan vi själva häva köpet o i så fall hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av fast egendom regleras i Jordabalkens 4 kap. Det centrala i din fråga är om hävningsrätt för er som säljare föreligger då köparen är i dröjsmål med betalning. Möjligheten att häva köpet vid den typ av situation föreligger enbart om det finns ett förbehåll om detta i köpehandlingen (4 kap. 25 § andra stycket JB). Ett sådant förbehåll kan ske genom att ni uttryckligen förbehållit er denna rätt i köpehandlingen, eller om köpehandlingen innehåller en föreskrift om att ett köpebrev ska upprättas enligt 4 kap. 5 § JB.

I rättsfallet RH 1986:102 fastslogs dessutom att rätt till hävning kräver att avtalsbrottet är av viss betydelse för säljaren. Detta krav verkar vara uppfyllt, då ni vid upprepande gånger försökt kontakta köparen utan svar.

Dessvärre innehåller lagen inte någon annan hävningsmöjlighet för er som säljare. Det faktum att köparen förfalskat en print på att betalningen är genomförd kan anses vara svikligt förledande, men då det har skett efter avtalsslut tror jag tyvärr inte att det ger er rätt att häva köpet.
Finns det inget förbehåll kan ni som säljare istället kräva betalning med dröjsmålsränta där ränteberäkningen utgår från räntelagens bestämmelser (4 kap. 25 § första stycket JB). Enligt denna lag har ni rätt till dröjsmålsränta från den avtalade förfallodagen till dess betalning skett (3 § räntelagen).

Om det finns ett förbehåll kan ni häva köpet. Detta gör ni genom att meddela köparen att ni häver köpet på grund av utebliven betalning. Om något sådant förbehåll inte finns råder jag er att kontakta köparen och framföra er rätt till betalning samt dröjsmålsränta. Har en mäklare förmedlat köpet, rekommenderar jag er även att ta kontakt med denna med uppmaning att häva köpet eller kräva ersättning.

Hoppas att ni fick svar på er fråga.

Aksinja RönnlundRådgivare