Säljaren lämnar ingen garanti?

Jag har kopt och fått en AC installerad av en certifierad installatör godkänd av Mitsubishi Electrics i Sverige. När jag frågade om garantitid fick jag svaret att det finns ingen. Det är Konsumentköplagen som gäller!?

Hur kan detta vara möjligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du köper något från en näringsidkare gäller konsumentköplagen, som förkortas KKL (1 § KKL). Lagen innehåller tvingande bestämmelser till fördel för konsumenter.

En garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida som gäller utöver konsumentlagstiftning och garanti finns inte lagstadgat (21 § KKL). Att säljaren inte vill lämna någon garanti är därför tillåtet.

Konsumentköplagen innehåller bland annat regler om fel på varan och vem som ska bekosta reparationer beroende på när varan går sönder. Det är regler som påminner eller är väldigt lika det som ibland lämnas som garanti från säljaren.

Summerat innebär det här att det finns ett konsumentskydd lagstadgat redan och att säljaren är inte tvingad att lämna någon ytterligare garanti. Om du får ett konkret problem i framtiden kopplat till din vara kan vi hjälpa dig att reda ut vad konsumentköplagen säger i just ditt fall.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare