Säljaren har förfalskat ett abonnemangsavtal.

Bedrägeri - Telefonbutik i Farsta Centrum.

Hej! Min morfar gick in i en telefonbutik i Farsta för att kolla om de hade en hemtelefon till salu då deras gått sönder. Säljaren sa att han hade en hemtelefon men behövde låna ID för att kolla på pris. Morfar gav ifrån sig sin ogiltiga legitimation och säljaren tog fram en Dorotelefon. Morfar tyckte inte om telefonen och tackade för sig för att leta vidare. 2 veckor senare stängs telefonin av. De får då hjälp att ringa sin leverantör som förklarar att bolaget som har butiken i farsta har tagit över abonnemanget.

Sen skickas det även ut en TV-box och en mobiltelefon. TV-boxen ber morfar att uthämtningsstället ska returnera direkt utan att kvittera ut den, mobiltelefonen påstås dock ha hämtats ut med uppvisad legitimation. Säljaren påstår att ingenting kan stängas av förrän telefonen är återlämnad. Morfar kan dock omöjligt hämtat ut den då han inte har giltig legitimation och han vet också att han inte gjort detta.

Säljaren har alltså tagit morfars uppgifter, skrivit ett kontrakt, skickat detta vidare och tecknat TV & mobiltelefoni med tillhörande fysiska produkter. Kontraktkopian är uthämtad och är mycket riktigt inte påskriven. De vägrar dessutom bevisa vem som är mottagare av den uthämtade mobiltelefonen och påstår att morfar har hämtat ut den.

Har säljaren gjort sig skyldig till brott?

Vi har sparat dokumentation om det som har hänt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga.

Bedrägeri

Har säljaren gjort vad du påstår, tecknat abonnemang och handlat i din morfars namn, så är det bedrägeri enligt 9 kapitel 1 § Brottsbalken. Möjligen rör det sig om ringa bedrägeri enligt 9 kapitel 2 § Brottsbalken, om värdet det rör sig om är under 1000 kronor. Jag råder er att kontakta polisen och anmäla misstanke om brott, visa den dokumentation ni har och berätta vad som har hänt. Det är polisens roll i samhället att utreda misstänkt brottslighet.

Få tillbaka pengarna

Angående att få tillbaka pengarna och att avtalet ska bli ogiltigt kan ni vända er till allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det kan ni göra även om det inte går att bevisa att säljaren begått brott. Arn avgör tvister mellan konsumenter och företag, och har avtalet inte ingåtts med bindande verkan ska ni få tillbaka era pengar. Det är billigare och enklare att driva en talan inför arn än inför en vanlig tingsrätt, allting sker skriftligt, även här kan ni använda den bevisning som ni har samlat in.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare