FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/08/2018

Säljaren av fastigheten bytte ut tvättmaskin, torktumlare och badrumsspegel efter köp. Vad gäller?

Hej,

Jag har precis köpt en ny fastighet (friköpt villa) och efter kontraktsskrivningen och tillträdet så upptäckte vi att säljaren hade bytt ut tvättmaskin, torktumlare och badrumsspegel från det som var nytt på visning annons till några begagnade. Säljaren vägrar återlämna det som fanns med från början och jag undrar om vi har rätt tyill det som då var med från början, det är inte nämnt något om dessa i kontraktet.

Känner oss lite lurade då vi köpt och betalat för en fastighet med alla dessa byggnadstillbehör men inte fått det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att gå igenom vad ett fastighetstillbehör är för något samt vad du har rätt till i ditt fall.

När det gäller köp av fastigheter så blir jordabalken (JB) aktuell.

Vad är ett fastighetstillbehör?

De slags fastighetstillbehör som är aktuella för dig nämns i 2 kap. 1 och 2 § JB. Ett fastighetstillbehör ska ha tillförts fastigheten för stadigvarande bruk samt att föremålet ska vara till nytta för både den förre och den nye ägaren. Tillbehöret kan var både fast inredning och föremål. I 2 kap. 2 § JB finns några exempel uppradade.

Vilka byggnadstillbehör ingår i en bostad?

I en bostad ingår enligt 2 kap. 2 § 2 stycket JB till exempel maskin för tvätt och mangling. Alltså kan man anse att torktumlare och tvättmaskin utgör fastighetstillbehör. Om det inte står något i avtalet om att maskinerna inte ingår i köpet så tillhör de dig.

Jag är osäker när det gäller spegeln. Det kan bero på vilken slags spegel det är. Om det är en monterad spegel, som har t.ex. luckor och hyllor, så kan det anses vara fast inredning. Om den bara hängde på en krok så kan den anses vara lös egendom som därmed inte utgör ett fastighetstillbehör.

Vad har jag rätt till?

Tvättmaskinen och torktumlaren utgör fastighetstillbehör och tillhör därmed dig om inget annat är avtalat.

När det gäller spegeln så beror det på vad för slags spegel det är. Om du anser att den utgör ett fastighetstillbehör så kan du alltid argumentera för det!

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hilda JeppssonRådgivare