FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/05/2019

Säljare av felaktig vara svarar inte på sms - vad gör jag?

Hej!

Jag köpte ett gamingheadset av en kille på blocket och vi kom överens om att han skulle skicka dom till mig över posten. I annonsen stod det att lurarna var i "jättefint skick" och att dom var kompletta med kartong. Trots detta fick jag ingen kartong och så var lurarna trasiga så att det endast kom ljud ur ena hörluren, plus en del synlig skavanker.

Nu svarar han inte på sms trots att jag skrivit flera gånger att jag vill ha mina pengar tillbaka.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det verkar gälla ett köp mellan två privatpersoner så är köplagen (KöpL) tillämplig.

Möjliga påföljder

Om det är så som du beskriver det är varan helt klart felaktig (17-18 §§ KöpL). Då blir det aktuellt med påföljder (30 § KöpL). Du har rätt att kräva avhjälpande och omleverans i första hand (34-36 §§ KöpL). I andra hand har du även rätt till prisavdrag och hävning (37-39 §§ KöpL). I ditt fall kan det även finnas möjlighet för att kräva skadestånd (40 § KöpL). Du kan läsa mer om att reklamera en vara på Hallå konsument, en hemsida som bedrivs av konsumentverket.

Vad kan du göra?

Försök kontakta säljaren på annat sätt och meddela denne om dina rättigheter. Om du inte på något sätt kan få kontakt med säljaren, eller om de fortfarande inte svarar, är sista utvägen att lämna in en stämningsansökan mot personen till en tingsrätt. Även detta kan du läsa mer om hos Hallå konsument, och där finns även länkar till vidare läsning till bland annat hur du upprättar din stämningsansökan. Det är viktigt att du känner att du kan bevisa att felet på hörlurarna förelåg innan du tog emot dem samt att du reklamerat i god tid, eftersom bevisbördan i målet kommer att ligga på dig och den förlorande parten riskerar att få betala samtliga rättegångskostnader.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare