FrågaEKONOMIÖvrigt28/04/2018

Sälja villan till ett av barnen

Hej. Vi tänker sälja vår villa till en dotter med sambo. Vi har tre barn, vara ett alltså är köpare. Finns det några standardutformade dokument för att göra detta fördelaktigt och rättvist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns hemsidor på nätet med olika avtalsmallar, men tyvärr ingen jag känner till och kan gå i god för. Jag föreslår att ni i första hand vänder er till banken, och frågar hur ni löser detta på bästa sätt med eventuella lån, reavinstskatt och avtal. Banken kan förmodligen även bistå med viss juridisk rådgivning, alternativt hänvisa er till någon som kan hjälpa er.

Innan ni kontaktar banken kan det vara en god idé att fundera över hur ni vill lägga upp det hela. Jag förstår dig som att du vill att det i slutändan ska bli rättvist för dina barn. Därför är det viktigt att ni funderar över vilket pris din dotter och hennes sambo ska få köpa villan för. Ni kan exempelvis låta dem köpa villan till ett underpris, då är utgångspunkten att den delen som er dotter fick i "rabatt" ska dras av från hennes del av arvet. Detta kan vara en fördelaktig lösning om man har möjlighet att hjälpa ett av barnen med en fastighetsaffär, men samtidigt vill att alla barnen ska få lika mycket i slutändan.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare