Sälja tillgångar för att täcka skulder

Min bror har gått bort (april) om det inte finns något lån på bilen måste den då säljas eller är det den som ärver honom som får den? För att täcka skulder som han har. Bilens värde ca 140000kr har försökt sälja den så det ska komma in pengar till dödsbo men man vill ju inte heller sälja bilen för mindre än vad den är värd heller så därav min fråga om den ens måste säljas

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv regleras i Ärvdabalk (1958:637). Som du anger så finns det inte en finns en skuld på bilen men det finns övriga skulder.

En bouppteckning skall förrättas inom 3 månader av dödsfallet och där ska den dödes tillgångar och skulder antecknas tillsammans med värdena och beloppen, 20 kap. 1 och 4 §§ ÄB. Sker en bodelning eller ett arvskifte innan skulderna är betalda så skall de gå åter, 21 kap. 4 § ÄB. Har den avlidne skulder så ska skulderna betalas med de tillgångar i dödsboet och dessa kan då behöva realiseras. Om skulden kan täckas utan att bilen säljs så krävs det inte men skulderna måste betalas innan arvskifte eller bodelning kan ske.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare