FrågaEKONOMIÖvrigt10/03/2021

Sälja saker på Universitet

Hej! Jag ska trycka en del tröjor och sälja till personer i mitt program på universitetet och undrar om det finns några lagar som säger att jag inte får det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Något sådant lagregel som förbjuder försäljning vid skolan återfinns inte i direkt mening. Ta gärna kontakt med skolan för att utreda om de råder något lokal föreskrift som kan stå i vägen för detta. Detta omfattas inte av Högskoleförordning 1 kap 10 § anger att högskola och universitet ska vara avgiftsfri (då detta inte är inom utbildning).

Om dessa kläder skulle anses komma från universitetet (inte troligt men teoretiskt resonemang), så är det bekräftat att elever vid högre lärosäten själv ska stå för kläder m.m. Det bör därför inte finnas något problem för er att genomföra detta, men som sagt, hör av er till skolan för diskussion vart och hur detta ska ske.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare