FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/10/2021

Sälja piratkopia, vad kan hända?

Hej!

Jag har en märkesväska hemma som jag köpt för längesen som jag är säker på är fake.

Jag är i behov av snabba pengar och jag undrar om det är okej att sälja detta via exempelvis Facebook utan att det händer något?

OM jag nu ska sälja varan hur högt pris är ok att sätta då varan ju är fake

Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Fel i varan

Vid köp mellan två privatpersoner gäller köplagen (KöpL). Om du säljer väskan medveten om att den är en kopia och inte informerar den som köper väskan om det, så stämmer inte varan överens med avtalet (17 § KöpL). Detta innebär att varan är felaktig. När en vara är felaktig så kan köparen åberopa felet genom en reklamation till dig (32 § KöpL).

Vad kan hända?

Att köparen gör det leder till möjligheten att göra köprättsliga fel gällande, däribland kräva prisavdrag (38 § KöpL). Skulle felet även vara av en väsentlig betydelse för köparen, kan även hävning bli aktuellt (39 § KöpL). Utöver vissa köprättsliga konsekvenser, kan även straffrättsliga konsekvenser bli aktuella. Genom att sälja en piratkopia och utge den för att vara äkta kan du göra dig skyldig till bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken).

Eftersom du är medveten om att väskan troligtvis är en kopia skulle jag starkt avråda dig från att sälja den. Priset du skulle sätta, i den mån du mot förmodan säljer den, får motsvara vad en väska utan märke skulle ha.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare