FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal12/07/2019

Sälja fastighet utan mäklare

Hej

jag och min hustru har en fastighet som är värderad till 5,7 miljoner. Vi avser att sälja den till vår dotter, Vi har dessutom två söner. Vi har ingen avsikt att något barn ska bli orättvist behandlad.

Priset kommer att ligga någonstans mellan taxeringsvärdet 5,377 miljoner och marknadsvärdet. Hon har möjlighet att få lån på 4 miljoner och dessutom betala en kontantinsats på ca 400 000 kr. resterande belopp kan hon få som ett förskott på arvet alt, som gåva. Totalpriset som hon erlägger blir således någon stans mellan 5,3 och 5,7. Sönerna kommer då att vid arvstillfället få motsvarande belopp minus de skulder som de har till oss.

Måste man sälja med hjälp av mäklare?

Mvh Lassa

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

För att undvika att totalpriset som dottern betalar räknas som ett förskott på arv enligt ÄB 3 kap. 3 § tänker ni helt rätt i att skänka motsvarande summor till övriga arvtagare.

En mäklare är en förmedlare. Självfallet får ni sälja er fastighet utan en mäklares hjälp. Man ska dock vara medveten om att det finns ett antal formkrav vid köp och försäljning av fast egendom som ni behöver efterfölja. Gör man inte det så blir köpet ogiltigt. De nämnda formkraven finns i jordabalken 4 kap. 1 § och är namn och underskrifter på köpare och säljare, vanligtvis inkluderar man även personnummer. Köpehandlingen ska även innehålla en förklaring om att fastigheten överlåts samt en uppgift på beloppet.

Dessa uppgifter är även det som behövs för att den nya ägaren ska kunna söka lagfart.

Hoppas ni fått svar på er fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare