FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/06/2023

Sälja fastighet med förbehåll mot vidareförsäljning.

Hej mina 4 barn har ärvt ett sommar hus, det finns ett förbehåll får ej säljas el lånas på och fadern får vara där så länge han lever, nu vill 3 killar sälja, vad händer då ?? Kan dom säls ändå ???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att din fråga avser förbehåll beträffande en gåva av en fastighet kommer jordabalken vara lagrummet som huvudsakligen reglerar ärendet. Länk till jordabalken hittar du (här).

När det kommer till fastigheter som upplåts genom gåva så kan gåvan bli knuten till ett eller flera förbehåll. Dessa förbehåll kan vara tidsangivna eller gälla på obestämd tid, till skillnad från köp eller byte av fastighet där förbehåll max kan gälla i två år (4 kap. 4 § i kombination med 4 kap. 28 § JB). Förbehållen som ges vid överlåtelse av fastigheten brukar kallas för återgångsklausuler och innebär att om gåvotagaren strider mot förbehållet så går gåvan åter. Skulle således en av gåvotagarna till fastigheten försöka sälja fastigheten så kan gåvogivaren ta tillbaka gåvan, då det skulle strida mot förbehållet. En gåvotagare av en fastighet med förbehåll kan inte heller få lagfart på fastigheten under tiden som förbehållet gäller (20 kap. 7 § 13 p. JB).

För att sälja fastigheten måste således förbehållet ändras och tas bort från Lantmäteriets fastighetsregister (20 kap. 14 § JB). Detta kan enbart göras av gåvogivaren. Så för att de tre killarna ska kunna sälja fastigheten vidare så måste de ta kontakt med gåvogivaren och begära att förbehållet tas bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare