Sälja eller slänga vid egenmäktigt förfarande, 8:8 § BrB

Har en "vän" som ställt 2 XX som han äger på min gård 2012-xx-xx och skulle hämta dom efter högst 1 månad. Han säger hela tiden att han ska hämta dom. Men det händer inte. Kan jag sälja dom och ta pengarna ? Kan jag köra dom på skroten ? Vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Din vän gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, eftersom att han vägrar att hämta sina saker, genom sitt handlande hindrar han dig att förföga över din egen gård, se 8 kap. 8 § 2 p brottsbalken (BrB). Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader.

Då det har gått så pass lång tid utan att han har hämtat sina saker, trots flera uppmaningar från din sida, äger du numera rätt till att antingen sälja och eller slänga hans saker.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare