Sälja avbildningar av offentliga konstverk

Hallå Lawline,

Kortfattat: Får jag sälja fotografier på ikoniska Göteborgsbyggnader?

Jag är en student på GU som nyligen har startat mitt egna företag (enskild näringsidkare). Jag ska sälja miljövänligt producerade tavlor men jag är osäker på om jag får sälja vissa av mina motiv. Alla bilder har jag tagit själv men vissa bilder är tagna på offentlig mark och på typiska göteborgsmotiv (läppstiftet, eriksbergskranen, göta lejon etc). Jag har även en bild som jag tagit inne på ett utländskt zoo som jag misstänker inte är tillåtet att sälja.

Eftersom jag är student och inte har något större kapital att röra mig med tänkte jag att det är perfekt att vända mig till er och fråga efter hjälp.

Med vänliga hälsningar

Johan Martinelli

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 24§ i lagen om upphovsrätt får konstverk avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus, medan byggnader fritt får avbildas. Detta innebär att såväl konstverk som uppfyller ovanstående krav som byggnader får avbildas och säljas som tavlor. De offentliga konstverken får dock inte publiceras på en egen databas (se mer: NJA 2016 s.212).

För bilden från det utländska zooet måste det landets lagstiftning tas i anspråk och något svar kan jag inte ge.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare