FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/07/2020

Sälja aktiebolag till underpris

Hej,

Ifall jag äger ett aktiebolag som har ett eget kapital på 1 miljon.

Bolaget är värderat (med sitt egna kapital) till 2 miljoner.

Har jag rätt till att sälja alla mina aktier till ett annat bolag (sk bolagstransaktion) för ett värde som understiger 2 miljoner? T.ex för 50.000kr.

Jag ingår inte som aktieägare i det andra bolaget (köparen).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Det finns som utgångspunkt inga hinder att sälja aktier till underpris. Det kan dock bli komplicerat i skattehänseende. Eftersom jag inte känner till några av dina andra ekonomiska förhållanden så går jag inte djupare in på den frågan. Här är dock en länk till skatteverkets sida gällande försäljning till underpris: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.2/331613.html

Jag hoppas du har fått svar på din fundering. Skriv gärna en till fråga annars där du ger fler detaljer.

Adam WinqvistRådgivare