Sakskada och medvållande till skadan

Hej!

Vi köpte en lampa hos en person som sålde av ett dödsbo. Köpet ägde rum i en lägenhet. När vi kom dit var lägenheten full av saker. För att komma åt lampan behövde man gå genom en smal gång eftersom det var saker på båda sidorna. När jag skulle räcka över en lampa till min styvpappa kom han åt en tavla som stod på golvet i den smala gången. Tavlan stod precis vid gången och på utsatt underlag i form av en matta som hade böjts uppåt av en stol. En mindre del av ramen skadades när min styvpappa kom åt den med foten.

Säljaren började säga att det var en väldigt värdefull ram och att han får nu ta kontakt med försäkringen. Han hade tagit kontakt med en värderare som ville sälja den på auktion. Är vi ansvariga i situationen? Ramen stod på ett väldigt utsatt läge. Har inte han något ansvar i situationen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall tavlan skadades av din styvpappa har en sakskada skett. Egendom (tavlan) har skadats. För en sakskada kan personen som äger egendomen kräva skadestånd. Alltså krävs det att personen som sålde av dödsboet är en dödsbodelägare för att han ska kunna kräva skadestånd för skadan (egendomen tillhör ju dödsboet). I fortsättningen av mitt svar förutsätter jag att personen är dödsbodelägare.

Skadestånd kan väckas enligt skadeståndslagen 2 kap. 1 §. Där stadgas att skada som sker av vårdslöshet ska ersättas av den som orsakar skadan. Enligt detta är alltså din styvfar skyldig att ersätta ramen eftersom agerandet kan anses vara vårdslöst. Det som dock kan bli aktuellt i ert fall är att skadeståndet kan sänkas på grund av dödsbodelägarens medvållande till skadan. Ifall lägenheten var så full av saker och ni var tvungna att gå mellan alla saker och det fanns risker att förstöra saker på vägen in i lägenheten kan medvållande anses föreligga. Det är ju dock i slutändan en domstol som beslutar huruvida det föreligger medvållande eller inte.

Sänkningen av skadeståndet som sker på grund av medvållande görs med hänsyn till andelen av skadan som skett av din styvfar respektive dödsbodelägaren. Det finns en teoretisk möjlighet att skadeståndet sänks till noll men troligtvis anses inte din styvfar vara helt fri från ansvar, beroende på hur tavlan stod och hur lätt/svårt det var att undvika att skada den.

Det slutliga svaret är alltså att din styvfar har ett visst ansvar eftersom det var han som skadade ramen. Detta ansvar kan dock minskas ifall dödsbodelägaren anses vara medvållande till skadan genom placeringen av ramen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning

Jonas WesterRådgivare