Säga upp hyresgäst vid försäljning av fastighet.

Hej.

Vi har en villa som vi hyr ut. Nu vill vi sälja villan och då vill vi säga upp hyresgästen. Hur ska vi gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ni är några personer som äger en villa som ni hyr ut till en privatperson men nu vill säga upp för att ni ska sälja fastigheten och du undrar hur ni ska gå tillväga.

Hyresavtal enligt lagen om uthyrning av egen bostad gäller för obestämd tid om inte annat avtalats. Hyresvärden får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid avtalats (3 § LUEB). Som hyresgäst här saknar man besittningsrätt och hyresvärden har då rätt att säga upp hyresgästen genom att meddela denna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare