FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/08/2020

Rör det sig om barnpornografibrott om en minderårig skickar en nakenbild till sin flickvän/pojkvän som sedan sparar bilden?

Rör det sig om barnpornografibrott om t.ex. en minderårig skickar en nakenbild till sin flickvän/pojkvän som sedan laddar ner/sparar bilden (utan att sprida den vidare)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att inneha en pornografisk bild av ett barn är också ett barnpornografibrott (16 kap. 10a § 1 stycket 5 punkten BrB). Om flickvännen/pojkvännen som får en bild på ett barn (en person under 18 år) sparar ner bilden så innehar personen en pornografisk bild av ett barn och gör sig därmed skyldig till barnpornografibrott. Det finns dock ett undantag till den här bestämmelsen. Undantaget innebär att om det är väldigt liten ålderskillnad mellan de två personerna i din fråga och omständigheterna i övrigt inte påkallar att ansvar döms ut så gör sig pojkvännen/flickvännen inte skyldig till barnpornografibrott (16 kap. 10b § BrB). Svaret på din fråga blir alltså i viss mån beroende av ålderskillnaden mellan personen som bilden föreställer och personen som innehar bilden.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare