FrågaEKONOMIÖvrigt24/08/2024

Romansbedrägeri och makes tvång till lån

Hej! Min far 70 åriga far är utsatt för ett relationsbedrägeri på internet via sociala medier och har tömt sina konton för att finansiera det. Han har själv ingen förståelse för att han är utsatt för ett bedrägeri, trots att det är uppenbart för alla utomstående. Polisen menar att de kan inte driva ett ärende så länge han inte medverkar i utredningen, även om det står oss utomstående fritt att anmäla. Min fråga gäller därför vad vi kan skydda hans fru och hennes ekonomiska tillgångar? Hon har precis blivit tvingad av min far att skriva på banklån för att finansiera hans relation på internet. Samtal med polisen meddelar att "äktenskap innebär långtgående rättigheter till varandras ekonomi". Finns några juridiska åtgärder vi kan göra för att skydda hans fru från att bli oskyldigt offer för det relationsbedrägeri min far befinner sig mitt upp i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående brottet

Brottet du beskriver är ett så kallat romansbedrägeri och precis som polisen förklarat är det svårt att driva en sådan utredning till åtal om inte målsäganden, din pappa, vill medverka. Brottet finns i 9 kap. 1 § Brottsbalken och kräver att målsäganden blivit vilseledd av gärningspersonen. Om inte din pappa vill medverka i utredningen och om han påstår att han inte blivit vilseledd så är det väldigt svårt att påvisa brott. Ett medverkande från din pappa är egentligen inte strikt nödvändigt om det kan visas bortom rimligt tvivel att gärningspersonen vilselett din pappa även om din pappa säger att så inte är fallet - men som sagt är det väldigt svårt att visa det utan din pappas medverkande i utredningen.

Angående lånet

Jag hade behövt lite mer information för att kunna uttala mig bättre angående lånet. Du skriver att din pappas fru blev tvingad av honom att skriva på ett banklån. Tvingad hur? Vad för typ av banklån? Står banklånet bara under hennes namn, eller under bådas? Det finns en del paragrafer i Avtalslagen, kapitel 3, som reglerar situationer där avtal (såsom banklån) kan ogiltigförklaras. Det handlar dock om situationer där ena parten blivit lurad eller hotad.

Den bestämmelsen som bäst stämmer in på vad du beskrivit vore 3 kap. 29 § Avtalslagen. En rättshandling är ogiltig om den som ingått den blivit tvingad till det av motparten eller om motparten inser att han blivit tvingad till det. Bestämmelsen rör så kallat lindrigt tvång som ogiltighetsgrund.

Tvånget måste ha orsakat rättshandlingen och hotet måste vara rättsstridigt. Exempelvis om man blivit utsatt för utpressning för att ingå ett avtal. Det innebär att denna grund skulle endast kunna aktualiseras om din pappa begått något form av brott mot hans fru när han fick henne att skriva på banklånet.

Andra åtgärder

Äktenskapsförord och skilsmässa
Enligt 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Din pappas skulder blir inte per automatik hans frus skulder. Om hans fru inte skriver på något kan hon inte bli ansvarig för de skulder som din pappa drar på sig.

Din pappa och hans fru hade kunnat upprätta ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB). Det går att göra även under äktenskapet, det måste inte göras innan. Genom äktenskapsförordet kan de stadga att viss egendom ska vara enskild egendom och således inte ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. Jag ska förklara varför det kan vara bra.

Vid bodelning sker följande. Era tillgångar som finns kvar efter att skulder dragits av läggs ihop och delas sedan lika mellan er, 11 kap. 3 § ÄktB, om det är giftorättsgods och inte enskild egendom. Makarnas lån och skulder påverkar bodelningen.

Låt oss anta att din pappa har 1000 kronor i tillgångar, och 500 kronor i skulder p.g.a lån. Hans fru har 1000 kronor i tillgångar och 200 kronor i skulder. Efter att skulderna betalats går 500 kronor från hans sida till bodelning och hälftendelning, och 800 kronor från hans frus sida. (500+800)/2 blir 650 kronor var efter bodelning.

Observera att om han skulle ha skulder som överstiger sina tillgångar, exempelvis 1200 kronor i skulder istället, går 0 kronor från hans sida till bodelning, inte -200. Hans fru kan således aldrig bli tvungen att betala hans skulder som nämnts ovan. Skulle hans skulder överstiga sina tillgångar kommer de helt enkelt att dela på endast hans frus eventuella tillgångar som blir över, det vill säga 800/2 blir 400 kronor vardera efter att bodelningen är klar.

Ju större skulder en make har, desto mindre kommer att gå från dennes sida till bodelningen som ska hälftendelas, allra minst 0.

Genom ett äktenskapsförord kan alltså din pappas fru omvandla hennes giftorättsgods till enskild egendom som då ej ingår i bodelningen vid en skilsmässa. Det innebär mindre förmögenhetsvärde som din pappas fru måste ge till din pappa vid en skilsmässa på grund av att han dragit på sig skulder och själv inte kan lägga in något i “bodelningspotten”.

Begränsa tillgång till gemensamma konton
Om det är möjligt, överväg att se över och begränsa tillgången till eventuella gemensamma bankkonton eller kreditkort. Genom att minimera din pappas tillgång till gemensamma tillgångar kan ni minska risken att han använder dessa för att finansiera romansbedrägeriet.

God man eller förvaltare
Om din fars handlande är så allvarligt att han inte längre anses kunna ta hand om sina ekonomiska affärer på ett förnuftigt sätt, kan det vara aktuellt att ansöka om att en god man eller förvaltare utses. Detta skulle kunna ge en extern part kontroll över hans ekonomiska beslut, och på så sätt skydda familjens tillgångar.

En god man kräver som utgångspunkt din pappas godkännande, dock inte om godkännande inte kan inhämtas på grund av hans hälsa eller tillstånd (11 kap. 4 § Föräldrabalken).

En förvaltare kan anordnas för den som inte kan ta hand om sig själv eller sin egendom och kräver inte samtycke (11 kap. 7 § Föräldrabalken). Om en god man kan anordnas istället för förvaltare ska det dock göras.

Psykologiskt stöd

Slutligen, överväg att involvera en psykolog eller kurator som kan hjälpa din pappa att förstå situationen. Ibland kan ett utomstående professionellt perspektiv hjälpa offret att inse att de blir utnyttjade. Det kan även hjälpa din pappas fru att stå emot när han vill använda henne för att ta lån.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Du får gärna höra av dig med lite fler detaljer kring situationen om du känner att mitt svar inte prickade de punkter du ville beröra. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare