Ringa stöld och möjligheter att identifiera användaren av ett bankkort

Hej! Jag stal idag för ca 100 kr och blev tagen när jag gick ut ur butiken. Personalen bad mig följa med in men istället sprang jag därifrån. Jag ångrar mig otroligt mycket och vet inte vad som kommer hända nu. Jag gick genom självscanningen och betalade hälften av varorna. Kan de då spåra mig genom mitt kort? Har tyvärr småstulit från butiken tidigare. Snälla hjälp. Hur ska jag gå till väga? Kommer jag få ett brev hem eller vad händer nu?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har gjort dig skyldig till ringa stöld

När du olovligen tar saker till ett värde under 1250 kr så brukar det i regel klassas som ringa stöld, även känt som snatteri (8 kap. 2 § BrB). Alltså rör det sig i ditt fall om ringa stöld och inte stöld av normalgraden.

Butiken kan inte själva ta reda på vem du är via ditt kortköp

Själva butiken kan inte ta reda på vem du är via köpet med ditt bankkort. Detta är för att bankerna har tystnadsplikt och får därför inte ens berätta att du är en kund hos dom (1 kap. 10 lagen om bank- och finansieringsrörelse). Banken kan dock vara tvungna att lämna berätta vem du är för Polis- och åklagarmyndigheten ifall en förundersökning inleds. En förundersökning kan inledas så fort det finns anledning att anta att ett brott såsom exempelvis snatteri har inträffat (23 kap. 1 § första stycket RB).

Polisen skickar ett brev till dig ifall du är skäligen misstänkt för brott

Huruvida du kan kopplas till kortet grundar sig därför i huruvida butiken väljer att polisanmäla händelsen. Om butiken väljer att polisanmäla händelsen och polisen sedan inleder en förundersökning så är de skyldiga att underrätta dig om de skäligen misstänker dig för brottet (23 kap. 18 § RB). Denna underrättelse kan ske genom att de skickar dig ett brev.

Tim AxellRådgivare