Ringa stöld för utebliven betalning

Hej,

Vad kan jag göra om en kund har köpt en tjänst och inte betala? Det var så att jag driver en skönhet salong, idag kom en kund som ville ha massage, vi har aldrig tagit betalt först innan vi arbetar klart. Kunden hade fått massage och när vi skulle ta betalt då sa kunden att hans Swish inte fungerar och han måste gå och hämta kontanter och skulle komma tillbaka om lite stund men kunden kom aldrig tillbaka. Normalt har vi korterminal som kan ta betalt med kort men vi har problem med terminalen och väntar för att få en ny. Dessutom kunden har varit hos oss tidigare. Vi hade ringt kunden 6-7 gånger, 2-3 gånger fick inga svar när man ringde igen var telefon av stängt. Vi hade skickat meddelande att kunden har skulder hos oss och vi vill ha betalt men fick inget heller svar.

Jag undrar hur ska jag göra?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni inte avtalat om att dela upp kostnaden så har personen stulit från ditt företag. Det du kan göra i denna situation är att polisanmäla händelsen, då detta kan utgöra ringa stöld (tidigare snatteri) enligt 8 kap. 1-2 §§ BrB. Om stölden är värd över 1000 kr kan det utgöra stöld av normalgraden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare