Ringa stöld av misstag

Hej,Jag undrar om snatteri,jag var i en butik ock handlade,precis när jag skulle till kassan så ringde tel,då blev jag stressad så jag råkade stoppa ett choklad fickan,ock tänkte inte på det märkte det när jag kom,efter två veckor efter kom ägaren ock ville prata med mig,att dom hade sett mig stoppa på mig,jag är inte ens säker om jag inte betalde,Min fråga är om man verklingen kan komma så långt efteråt,ock dom gjorde ingen annmällan istället får jag inte komma till affären,jag undrar om dom kan hindrar mig från det,det är ingen dom på mig,

Mvh Krister

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Brottet vi pratar om heter numera ringa stöld enligt brottsbalken (BrB) 8 kap. 2 §. Enligt BrB 1 kap 2 § sägs att man förutsätter att brottet endast är ett brott om det begås med uppsåt, alltså att man har menat att begå handlingen som den är beskriven. Om det är såsom du beskrev så har du uppfyllt en del av kriterierna, det är klart att man inte får lämna en butik med varor man inte betalat för. Om det däremot skett av misstag så är det inget brott, däremot är det i så fall troligt att man går tillbaka så snart man insett sitt misstag och gör rätt för sig. Det framgår inte av din fråga om du erbjudit dig att betala för varorna du fått med dig.

Butiksägaren har rätt ett neka personer att handla vid varje specifikt tillfälle. I särskilda fall har man gjort undantag, t ex om det bara finns en matbutik på orten eller liknande, men som regel har butiksägaren rätt att bestämma vem hen vill sälja sina varor till. Butiken kan alltså inte förhindra att du kommer in (observera att polis och ordningsvakter kan ha andra lagstöd i en sådan här situation) men de kan neka dig att få handla där. Har butiksägaren inte fått betalt för sina varor som försvunnit ut i din ficka har de anledning att prata med dig och försöka nå en överenskommelse. Är det en butik du önskar kunna handla hos rekommenderar jag att du diskuterar den uppkomna situationen med butiksägaren och hittar en lösning.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare