Ringa narkotikabrott och USA-resa?

Hej!

Min sambo åkte fast för ett år sen för ringa narkotikabrott och fick böter som straff, han hade MDMA i blodet.

Men nu är det så här att vi har planer på att åka utomlands i år, men vi har vänner som säger att han inte kan åka utomlands pga sin dom. Då är min fråga ifall vi kan åka till ex. Amerika med hans dom, eller ifall vi måste vänta tills det har preskriberats? Och när sker det isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

ESTA

Sverige ingår i ett program som kallas för Visa Waiver Program och detta innebär att det är möjligt för svenskar att ansöka om ett ESTA för att åka till USA. När man ansöker om ett ESTA måste man svara på olika frågor. En av dessa frågor rör huruvida man har brutit mot någon lag gällande innehav, brukande av eller spridning av narkotika. Eftersom att din pojkvän måste svara ja på denna fråga kan det försvåra hans chanser att beviljas visum.

Turistvisum

Det finns en annan möjlighet att få åka till USA och det är att ansöka om ett turistvisum. Vid ansöker om ett turistvisum kommer kallas man till en intervju på den amerikanska ambassaden. Under intervjun kommer får man berätta om sitt brott och omständigheterna kring detta. Det görs en individuell bedömning i varje fall för om personen ändå kan anses lämplig att få åka till USA trots dömd för brott eller andra omständigheter som försvårar ansökan om visum.

En dom för ringa narkotikabrott är inget definitivt hinder mot att resa in i USA, visum kan forfarande beviljas.

Preskriptionstid

Med preskriptionstid menas att personen inte kan kan ställas inför rätta och dömas till påföljd för brottet efter en viss tid. Preskriptionstiden varierar beroende på vilket straff som kan utdömas för brottet i fråga. För ringa narkotikabrott är preskriptionstiden två år efter som brottet kan ge böter eller fängelse i upp till sex månader (2 § narkotikastrafflagen och 35 kap. 1 § punkt ett). För ett brott som kan ge upp till två års fängelse är preskriptionstiden fem år.

Det jag tror du undrar över är hur länge brottet finns med i belastningsregistret. Ett brott som har bestraffats med böter "gallars" ur belastningsregistret efter fem år (17 § punkt nio lagen om belastningsregister).

Rekommendation

Jag rekommenderar att din pojkvän påbörjar sin visumansökan i god tid, då det kan ta lång tid att få både svar om ett ESTA och ett beviljat turistvisum, vilket kommer ta ännu längre tid att ansöka om pga. intervjun.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen och prova vår telefonrådgivning eller ställ en expressfråga.

Vänligen,

Greta ApelmanRådgivare