Ringa narkotikabrott ger inte rätt till en offentlig försvarare

Hej, jag har blivit åtalad för narkotikabrott för två plantor cannabis som vägde 53,4 gram.

Vad blir påföljden av detta och varför blev jag nekad offentlig förvarare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt att få en offentlig försvarare ifall du är misstänkt för ett brott som inte kan leda till ett mildare straff än 6 månaders fängelse. 6 månaders fängelse är alltså ett minimikrav för att du ska få en offentlig försvarare.

Eftersom du inte har fått en offentlig försvarare måste det antas att brottet du är misstänkt och åtalad för inte kan ge ett högre straff än 6 månaders fängelse. Enligt narkotikastrafflagen kan ett narkotikabrott ge 3 års fängelse och ifall du hade varit misstänkt och åtalad för det hade du haft rätt till en offentlig försvarare.

Med tanke på mängden cannabis du blev tagen med låter det troligare att du är åtalad och misstänkt för ringa narkotikabrott. För ringa narkotikabrott är straffet max 6 månaders fängelse vilket ju inte möter minimikravet för att få en offentlig försvarare. Det hade förklarat varför du blev nekad en sådan.

Slutsats
Det enda rimliga svaret på din fråga är att brottet du är åtalad för är ringa narkotikabrott och inte ett narkotikabrott av normalgraden. Ifall du är misstänkt för ringa narkotikabrott har du inte rätt till en offentlig försvarare eftersom straffet du riskerar är max 6 månaders fängelse. Straffet kan alltså även bli lägre än så.
Mitt råd är att du ser över vad ditt åtal gäller.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare