Ringa narkotika, hinder för körkortstillstånd?

Ringa narkotikabrott innan körkort,

Hej, åkte nyligen på ringa narkotikabrott för eget bruk under en intensivkurs för körkort b. Undrar hur/om detta kan påverka mina möjligheter att få körkort. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar över om narkotikabrott möjligtvis kan inverka på möjligheterna att få körkortstillstånd.

Innan Transportsstyrelsen beslutar om körkortstillstånd görs en bedömning utifrån personliga och medicinska skäl. Den som ansöker om körkortstillstånd måste vara lämplig utifrån personliga omständigheter, bl.a. vad gäller pålitligheten kring alkohol och droger. Olika register kontrolleras och uppgifter från upp till fem år tillbaka inhämtas.

Är det så att narkotikabrott skett vid upprepade tillfällen kan detta ligga till last för att körkortstillståndet inte ska utgå pga. medicinska skäl. Det kan då innebär att du måste påvisa att du är lämplig för körkortstillstånd genom att lämna prover regelbundet som tyder på att du är nykter.

Missbruk av narkotika utgör dock inte alltid ett hinder för körkortstillstånd utan en bedömning sker utifrån det enskilda fallet.

Om du får avslag på din ansökan uppger Transsportstyrelsen en spärrtid mellan 1 mån- 3 år.

Mitt råd till dig är att du kontaktar Transportsstyrelsen för att ta reda på vad som gäller i just ditt fall.

Lycka till!

Linnéa CarnrotRådgivare