Ringa bedrägeri

Jag skulle köpa kurslitteratur av en person genom facebook. Jag har nu upptäckt att hon har bedragit mig. Summan är 500kr och hon vägrar ge tillbaka pengarna. Vad kan jag göra, jag har försökt länge nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet är ringa bedrägeri

Brottet bedrägeri föreligger när någon genom vilseledande leder någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde, 9 kap 1 § Brottsbalken (BrB). Utifrån vad du beskriver låter det som att de förutsättningar som krävs för att brott ska föreligga är uppfyllda. Med hänsyn till beloppets storlek rör det sig dock inte om ett bedrägeri av normalgraden, utan snarare om ringa bedrägeri, 9 kap 2 § BrB.

Du har blivit utsatt för brott och bör anmäla detta

Eftersom ringa bedrägeri är ett brott bör du anmäla detta till polisen. Detta kan du antingen göra genom att ringa polisen på numret 114 14 eller genom att besöka närmsta polisstation och göra en anmälan där.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare