FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2022

Rimlig tid för bodelning och avsäga advokat

Hej Jag har anlitat en advokat som ska hjälpa mej med en bodelning. Han fick mitt uppdrag i november och nu är vi inne i maj månad. Det har inte hänt mkt alls men kostat mej 26000 kr. Är detta rimligt för en bodelning? Det är bodelning efter skilsmässa 2018. Nu har jag betalat 900 kr för en bodelningsförättare i tingsrätten och fått en till räkning från min advokat för sitt arvode i april 5000 kr.. men han gör ju inget... En bodelningförrätare ska ju även den ha ett arvode o förskottsbetalning. Kan jag byta advokat då det brukar vara ett fast belopp vid skilsmässa o bodelning på ca 7000 kr. Eller säga ifrån hans uppdrag o bara ha bodelningsförrätaren nu? Tycker detta inte är rimligt då inget händer men jag ska betala för något han gjort men inget händer. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tyvärr svårt för mig att säga vad som är rimlig tid och kostnad för en bodelning utan att ha större insikt i hur omständigheterna ser ut. Rent generellt kan sägas att en bodelning inte bör dra ut för länge och ska därför göras så skyndsamt som möjligt. Regler kring hur länge en bodelning i regel ska pågå framgår emellertid inte av någon lag. Det finns inte heller någon längsta tid för hur länge en bodelning får pågå.

Beroende på omständigheterna i varje enskilt fall kan en bodelning pågå en längre eller kortare tid. Är det till exempel fråga om en stor mängd tillgångar tar det vanligtvis en längre tid. Detsamma gäller om parterna har svårt att komma överens. Vid svårigheter att komma överens är det bra att ansöka om bodelningsförrättare, vilket verkar vara fallet för er del (17 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Om du vill kan du välja att byta advokat eller som du nämner, helt enkelt avsluta advokatens uppdrag och endast ha en bodelningsförrättare. Bodelningsförrättaren ser nämligen till att bodelning kommer till stånd och kallar även parterna till bodelning (17 kap. 6 § första stycket äktenskapsbalken). Vidare besitter bodelningsförrättaren möjligheten att ansöka om att tingsrätten dömer ut vite om en part vägrar medverka i mötet (17 kap. 5 § äktenskapsbalken). I det fall att ni helt enkelt inte kan enas besitter bodelningsförrättaren även möjligheten att göra en bodelning genom tvångsskifte (17 kap. 1 § andra stycket äktenskapsbalken)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare