Retroaktivt underhållsstöd?

Min dotter fick en info från fk att hon var berättigat till förlängt underhållsstöd. Hon var vi detta tillfälle 17 år, inte myndig. Hon skickade inte ansökan till fk., trodde det var oviktigt. Jag visste inte om hennes rättighet att få det från fk. tills nu, nio månader senare. Pappan har ingen inkomst och har aldrig betalat. Hon har bara en släkting, det är jag, en lågavlönat mamma. Finns det möjlighet att få det retroaktivt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Enligt socialförsäkringsbalken (hittas här) 17:2 kan underhållsstöd lämnas till ett barn vars föräldrar inte bor tillsammans. Förlängt underhållsstöd kan lämnas till ett barn som har fyllt 18 år och som inte har ingått äktenskap om han eller hon bedriver studier som ger rätt till förlängt barnbidrag eller till studiehjälp enligt 2 kap. studiestödslagen (1999:1395). Detta var något som du har uppgett gällde för din dotter.

Enligt socialförsäkringsbalken 18:14 lämnas förlängt underhållsstöd inte för längre tid tillbaka än en månad före ansökningsmånaden. Detta betyder alltså att det är möjligt med retroaktiv utbetalning högst en månad före ansökningsmånaden under förutsättning att din dotter fortfarande är berättigad till förlängt underhållsstöd.

Du kan höra av dig till försäkringskassans kundtjänst via denna länk: https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/kontakt/kundcenter_privat/ring_oss

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare