FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/01/2014

resekostnader - vilken förälder ska stå för kostnaden?

Hej! Jag och min 10-åriga dotters pappa är skilda sedan 2008. Min dotter har bott hos honom onsdag till söndag varannan vecka, enligt tingsrättsbeslut. Han flyttar nu exakt tio mil bort p g a att han gift sig. Hans vilja är nu att vår dotter bor hons honom endast varannan helg, fre -sön. Helt OK för mig. Han kräver nu att jag ska ta halva körningen. Kan han göra det.? Som jag kan läsa mig till är jag boendeförälder och han umgängesförälder som dessutom valt att flytta. Är det inte då umgängesförälderns ansvar att säkerställa resorna. Kan nämna att han inte betalar underhåll trots att han borde.

Lawline svarar

Hej,

Svaret på din fråga hittar vi i föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381.

Som utgångspunkt innebär umgängesrätten att båda föräldrar gemensamt ska verka för ett fungerande umgänge enligt 6:15 FB. Det torde innebära att ni som föräldrar får hjälpas åt att säkerställa eran dotters umgänge med både dig och hennes far.

Vad gäller kostnaderna för dotterns resa till sin far är utgångspunkten i 6:15b FB att det primära ansvaret för kostnader ligger på den förälder som inte bor tillsammans med barnet, alltså dotterns far. Kostnaderna ska sedan fördelas efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. Att en förälder utan anledning flyttar långt bort kan tala för att du ska stå för en mindre summa än vad fadern ska.

Jag råder dig att kontakta en jurist som kan hjälpa dig ytterligare.

Jag hoppas mitt svar hjälpte!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare