FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/01/2017

Reseersättning och verkan av ensam vårdnad

hej, jag dejtar en tjej från norrland. nu pratar vi på att hon och hennes dotter sak flytta ner till mig på västkusten. hon har ensam vårdnad men pappan har rätt till umgänge varannan helg, men har missbrukat detta en längre tid, det är en av anledningarna till att dom vill flytta också.

Kan dom flytta ner till mig?

har pappan rätt att sätta käppar i hjulen för en flytt?

och är det så att det blir en flytt, delar man på resekostnaderna så att pappan kan komma ner och träffa dottern?

Med vänlig hälsning

jocke

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är uppdelad i två delar, kommer jag också besvara den del för del här nedan.

Angående flytten

Huvudregeln vid alla vårdnadsfrågor är att den eller de som har vårdnaden ensamt eller ensamma har rätt och skyldighet att besluta i frågor som rör barnet. Om din flickvän nu har ensam vårdnad har hon själv rätt att besluta om vart barnet ska bo vilket gör att fadern inte kan invända om att hon flyttar ner till dig. Fadern har fortfarande rätt att ansöka om gemensam vårdnad, men så länge vårdnadsformen är så att din flickvän har den ensam, finns det inga invändningar fadern kan göra i just den här delen.

Angående ersättningen

Här blir det något knepigare. Huvudregeln här, vilket framgår av 6 kap. 15b § föräldrabalken, är att det är den förälder barnen reser till, barnets far, som ska stå för kostnaden. Men i just den här delen tittar domstolarna mycket på motiv bakom flytten, föräldrarnas ekonomiska situation och mycket mer. Om en förälder exempelvis flyttar för att jobba, men den som har umgängesrätten är arbetslös, talar det mycket för att istället vårdnadshavaren ska ha en större del av ersättningsansvaret. Men att dela på kostnaderna låter som en väldigt hälsosam lösning, enligt mig.

Just i den här delen är det fritt fram för er att komma överens om en ersättningsmodell, vilket ni själva kan skriva avtal på. Kommer ni inte överens, eller om avtalet är oskäligt i förhållande till vardera parts kostnader, kan domstolen gå in och besluta om vilken ersättningsmodell ni ska ha för kostnaderna. Men som sagt, här är det mycket individuellt vad som blir utslaget och utan att veta mer om just er personliga situation kan jag tyvärr inte ge mer än generell rådgivning.

Hoppas du fått lite klarhet i rättsläget. Har du fler frågor är du varmt välkommen att skicka in dem eller kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka om ni exempelvis vill ha hjälp med att skriva ett reseersättningsavtal.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare