FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2021

Resa trots tidigare narkotikadom

Kan jag åka till London om jag har varit dömd för narkotikabrott för tre år sen. Och det finns med i belastningsregistret

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svenska medborgare behöver endast pass för inresa till London. Detta innebär att med förutsättning att du är svensk medborgare behöver du inte ansöka om något visum för att få åka till London och därmed behöver du heller inte besvara på frågor rörande ex. brottslighet. Skulle det vidare vara så att du skulle resa till ett land där det ställs krav på visum, innebär detta inte per automatik att du inte beviljas ett visum utan det görs alltid en bedömning från fall till fall.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare