FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/01/2019

Resa trots tidigare dom?

Hej! Jag åkte fast för ringa narkotika för 4år sen då är min fråga får jag resa till london utan problem då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om belastningsregistret

Inledningsvis framgår det utifrån din fråga som att du fortfarande är kvar i belastningsregistret. Hur länge man är kvar i registret är beroende på påföljden för brottet. Av 2 § narkotikastrafflagen framgår att man för ringa narkotikabrott döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Om vi utgår från att du tilldömes böter, dvs. det lindrigare alternativet, så är du kvar i belastningsregistret i fem år efter domen, se 17 § p. 9 lagen om belastningsregister . Då du dömdes för ca. fyra år sedan är du därmed fortfarande kvar i registret.

Med detta sagt så innebär det inte att vem som helst kommer åt att se ens belastningsregister. Det är du själv, polis-, skatte-, tull eller åklagarmyndigheten som själva kan begära utdrag ur belastningsregistret. Andra länder har ingen direktåtkomst till ens belastningsregister. Vissa länder kan dock kräva att man besvarar frågor om tidigare brottslighet vid visumansökan, exempelvis USA. Det är då frågor man själv besvarar och inte ett krav på utdrag från sitt belastningsregister.

Gällande inresa till Storbritannien

Medborgare i EU är undantagna visumkrav för inresa in i Storbritannien. Svenska medborgare behöver endast pass alternativt internationellt ID-kort för inresa.

Med förutsättning att du är svensk medborgare så behöver du därmed inte ansöka om visum för att åka till London och därmed inte besvara frågor om brottslighet m.m. Även om du planerar att resa till ett land där visum krävs och frågor om brottslighet ställs, exempelvis USA, så innebär inte ditt belastningsregister per automatik att det föreligger ett hinder för godkänt visum. En individuell bedömning görs för varje ansökan och att ha en dom är inget absolut hinder för att resa in men kan vara något som påverkar bedömningen, beroende på brottet. Till London krävs som sagt inte visum och det ska inte föreligga något hinder för din inresa.

Hoppas att du får en trevlig resa!

Vänligen,

Linn NybergRådgivare